התמכרויות לקפה, קפה נטול קפאין ומיתוסים אחרים

האם קפה ממכר? הוא סם ככל הסמים? האם באמת קפה נטול קפאין בריא יותר? בחנו עבורכם כמה מיתוסים על קפה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

אנחנו כל הזמן שותים קפה: כשקמים, במשרד, עם משהו מתוק, יש כאלה ששותים עם הסיגריה ועוד ועוד. האם מדובר בהתמכרויות לקפה? על זה ננסה לענות במאמר זה לצד שאלות נוספות על קפה נטול קפאין ועל אמונות אחרות על קפה. 

התמכרויות לקפה נובעות כמובן מהקפאין, שהוא סם ממריץ לכל דבר. הקפאין הוא סם פסיכואקטיבי ולמעשה הממריץ הנצרך בעולם. אגב, לא רק לשותי הקפה, גם לשותי התה השחור, לחובבי השוקולד, הקולה ומשקאות האנרגיה. הוא נחשב ממכר כי הוא מעלה את רמת הדופמין במוח, ולכן מעלה את רמת ההתמכרות בו ואת התלות בשימוש בו. כמו כן לאחר שתייה ממושכת של קפה הגוף מפתח סבילות לתכונות הקפה, אותה אנרגיה שלה אנו זקוקים בבוקר. לכן יש צורך ביותר ויותר כוסות קפה. עם זאת זה לא תמיד נכון. הנה כמה אמונות שקשורות להתמכרויות לקפה ולצריכתו.

כדאי לקרוא גם:

מאיפה בא הקפה

קפה משפיע על כולם אותו דבר?

לא נכון. אתם מכירים את האנשים שיכולים לשתות קפה שחור ואז ללכת לישון? מתברר שאצלם ההתמכרות לקפה אינה חזקה. ספיגת הקפאין שלהם חלשה, ולכן כמעט לא יחושו בהשפעתו. עבור אחרים ההשפעה של הקפה דומיננטית הרבה יותר.

ההשפעה קשורה גם לצריכה. ככל שאנו צורכים יותר קפה, אנו מסתגלים כאמור להשפעותיו, ואם אתם שותים חמש כוסות קפה ביום, כוס קפה אחת לא תשפיע עליכם באותה מידה כמו על מי ששותה קפה אחת לחודש. עליכם כמובן תכונותיו הממריצות של הקפה ישפיעו פחות.

התמכרויות לקפה וגמילה – האם קפאין הוא כמו כל סם אחר?

כן ולא. לקפאין יש כמה תכונות המזכירות סמים אחרים, ובראשן התמכרויות לקפה. אנו כאמור מפתחים תלות בו. כמו כן לגמילה מקפה יש כמה תופעות המזכירות שימוש בסמים אחרים, כמו:

  • כאבי ראש
  • בחילות
  • דיכאון
  • אי יציבות
  • קשיי ריכוז

עם זאת, הקפה לא משפיע פיזית, מנטלית וחברתית כמו ממריצים ממכרים אחרים, שרובם אסורים על פי פקודת הסמים. ובכל זאת, לצריכה מוגברת מדי של קפה יש השפעות שליליות כמו עצבנות וחרדה. לפי הוועדה הבכירה לענייני תזונה בארצות הברית, כדאי לשתות לא יותר יותר מחמש כוסות קפה ביום.

בקצרה, לקפה יש תכונות ממכרות אבל הוא לא נחשב מפתח תלות שגורמת להתנהגויות מזיקות כמו סמים אחרים, בהם אלכוהול או סמים לא חוקיים.

רוצים לקבל עדכונים על כל מה שחדש בעולם הקפה?

הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו

התמכרויות לקפה וקפה נטול קפאין – האם הוא בריא יותר?

לא כל כך. רבים חוששים שהקפאין יגרום להם להתמכר או שישפיע לשלילה על מערכת העיכול, ולכן מעדיפים לעבור לקפה נטול קפאין. זהו קפה שעשוי מ-97% פולים שהקפאין מהם הוצא לפני תהליך הטחינה והקלייה.

למעשה, מחקרים אחרונים מראים שקפה נטול קפאין מגדיל את הסיכון למחלות לב, משום שאינו מכיל את נוגדי החמצון הקיימים בקפאין ומפחיתים את הכולסטרול הרע. עם זאת, לנשים בהיריון כדאי להימנע מקפה, להפחית את צריכת הקפה או לשתות רק קפה נטול קפאין. 

הסיבה היא שקפאין יכול להגביר את הדופק של העובר. כמו כן צריכה מוגברת של קפה עשויה לגרום למשקל לידה נמוך. אך שתייה מתונה של קפה אינה מזיקה לעובר. 

גם לסובלים מלחץ דם גבוה כדאי להימנע מצריכה מוגברת של קפה. יש הממליצים לסובלים מלחץ דם גבוה להימנע מקפאין כלל ויש כאלו האומרים ששלוש כוסות קפה ביום לא מזיקות להם.

אין קפאין בקפה נטול קפאין?

לא נכון. אומנם מוציאים את רוב הקפאין מהקפה, אך עדיין נשארים עד 5 גרם קפאין לכוס לעומת עד 140 גרם בכוס קפה ממוצעת.

פולי קפה. מה הסימנים של התמכרויות לקפה?
האם אתם מכורים לקפה?

כמה סימנים לבדוק אם אתם מכורים לקפה

הזכרנו שההתמכרות לקפה אינה דומה להתמכרות לסמים אחרים. אבל בכל זאת יש כמה סימנים שצריכים להדליק נורות אזהרה:

  1. הקפה השלישי של הבוקר לא מספיק לכם. צריכה מוגברת של קפה מעידה על סימני התמכרות
  2. יש לכם קשיי ריכוז בלי הקפה. אם ביום אחד לא שתיתם קפה ואתם מתחילים לאבד ריכוז, זה סימן מקדים להתמכרות
  3. אתם רוטנים כל הזמן. אם התרגלתם לקפאין ואתם לא יכולים להרגיש טוב בלעדיו בדרך אחרת, זה סימן להתמכרות
  4. אתם לא רגועים. הזכרנו שסימני הגמילה או צריכה מוגברת של קפה מאופיינים בחרדה. אצל מתמודדים עם בעיות נפש היא יכולה לגרום גם לפאניקה
  5. יש לכם עצירות: הזכרנו שקפה מעודד את חילוף החומרים. לכן הפסקה בו יכולה לשנות קצת את המטבוליזם שלכם

מיתוסים נוספים על קפה

דיברנו על ההתמכרויות לקפה, אך יש גם מיתוסים נוספים הקשורים לקפה שכדאי לבדוק.

קפה גורם לנדודי שינה?

לא נכון ברובו. הקפאין אומנם נספג בקלות אבל לא נשאר איתנו במהלך כל היום. לכן אם שתיתם שתי כוסות קפה בבוקר או אפילו שלוש, סביר להניח שזה לא ישפיע עליכם גם בשעות השינה. עבור רוב האנשים שתיית כוס קפה שש שעות (ומעלה) לפני השינה לא תשפיע כלל על איכות השינה. כפי שציינו, יש הבדלים בין אנשים שרגילים לקפה או שהמטבוליזם שלהם מהיר יותר, שעליהם גם קפה לפני השינה עשוי לא להשפיע כלל.

קפה מרדים?

יש כמה שמוכנים להישבע "קפה מרדים אותי". איך זה יכול להיות? הרי הבהרנו מעל לכל ספק שקפה הוא חומר ממריץ. אז כפי שאמרנו, לא על כולם קפה משפיע באותה מידה. עבור מי שרגיל לקפה ההשפעה הממריצה של הקפה פוחתת, והחום והחלב של הקפה משרים תחושת שלווה ועייפות. כמו כן לאחר שפגה השפעת הקפאין אנו מרגישים עייפים יותר. קפה לבדו אינו מרדים.

קפה משמין?

יש גם כאלה הכוללים בדיאטה הפחתה של קפה. האם זה מוצדק? לא כל כך. לפולי הקפה עצמם ערך קלורי נמוך. אבל לרוב אנו שותים אותו עם סוכר, חלב, שמנת או דברי מתיקה בצד. לרוב מי ששותה רק אספרסו ושחור בלי שום דבר מתוק בצד לא ישמין. וזה כאמור גם יכול לעזור לו בחילוף החומרים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מדריכים

קפה בקלייה בהירה - מה זה אומר? איך מכינים אותו? מה הטעם שלו ואיך כדאי לשתות אותו? כל התשובות במדריך
לקפה שחור שמות רבים. מה ההבדלים ביניהם? למה נקרא קפה טורקי? איך באמת צריך להכין אותו? והאם הוא בריא?
מקיאטו - מה זה, איך מכינים אותו, מה פירוש השם, מה ההבדל בינו לבין לאטה מקיאטו. וגם: מה ההבדל בין מקיאטו קצר, כפול וארוך?